اواتار، پرفروش‌ترین فیلم دنیا؟!

صحبت عمده‌یِ عشق‌های سینما در این چند روز اخیر در مورد gross فیلم بسیار جنجالی Avatar است. این فیلم از جنبه‌های زیادی قابل بحث است. اما جنبه‌ی اقتصادی این فیلم توجه من رو بیشتر جلب میکند.
فیلم آواتار، فعلا در سه مقام رکورد دار محسوب میشود که عبارتند از پرفروشترین‌های هفته دومی و سومی به همراه پرفروشترین‌ها در ابتدای سال جدید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آنست که تا ده رکورد تازه دیگر و به‌شدت غیرقابل دسترس پیش میرود. همکنون فیلم نولان، The Dark Knight، با 28 رکورد، پررکوردترین دنیای سینماست. تایتانیکِ کامرون هم با 13 رکورد دومین جایگاه را در دست دارد.
آواتار چند روز پیش-هفده روز بعد از اکران- فروش بین‌المللی‌اش رو به مرز یک میلیارد دلار رساند. همکنون این فیلم در جایگاه پرفروشترین‌های سینما در مقام سوم بعد از تایتانیک کبیر و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه قرار دارد. به زودی آواتار دومین پرفروشترین فیلم دنیا خواهد شد. اما بحثی که وجود دارد اینست که آواتارِ کامرون در مصاف با تایتانیکِ کامرون شکست خواهد خورد؟
فروش تایتانیک به‌شدت عجیب و غریب بوده. فیلمی که در آن سالها پرخرج‌ترین محسوب میشد و به نوعی یک ریسک بزرگ بود آن موقع که یک کمپانی بیاید و دویست میلیون دلار برای یک فیلم هزینه کند. اما، پانزده هفته متوالی اول باکس‌آفیس شد و تا 41 هفته روی اکران بود. و شد پرفروشترین فیلم دنیا. که هنوزم با رکورد خیره کننده‌ی 1.8 میلیارد دلار اول جدول پرفروشترین‌های دنیاست. فیلم آواتار، که بعد از دوازده سال از سوی کامرون بیرون آمد، قابل پیش‌بینی بود که رکوردهای عجیبی میزند. رقم دقیق میزان هزینه فیلم هنوز منتشر نشده، ولی شواهد و شایعات زیادی هزینه فیلم را تا سیصد میلیون برآورد کردند. که این یعنی پرخرج‌ترین در دنیای سینما. بعد از گذشت تقریبا سه هفته از فروش این فیلم، خیلی‌ها از نحوه‌ی فروش فیلم برآن گمانند که آواتار از تایتانیک هم بیشتر خواهد فروخت. نظر من اینست که نمیشود با قطعیت گفت، ولی احتمالش بالاست. تایتانیک معلوم نشد چرا اینقدر فروخت. اصولا فیلم‌هایی که از دنباله‌ایی ساخته نمیشود و فیلم‌های سریالی نیستند، روی فروش‌شان نمیشه نظر دقیقی داد. حال آنکه پرفروشترین‌های سینما دنباله‌ای بودند. نظیر: ارباب حلقه‌ها، دزدان دریایی کارائب، جنگ ستارگان، هری پاتر، اسپادرمن و … . آواتار نه تنها دنباله‌ای محسوب نمیشود بلکه ملت هیچ ذهنیتی از آن ندارند. آخه فیلم در 150 سال بعد اتفاق می‌افتد. اینست که فروش دقیق فیلم قابل پیش‌بینی نیست. ولی از نحوه فروش تا این نوزده روز میشود گفت به احتمال بالایی تا نزدیک دو میلیارد دلار فروش پیش میرود. اما اینکه آیا در آمریکای شمالی رکوردی از خودش به جا میگذارد جای بحث دارد. همانند تایتانیک که حدود دوسوم فروشش مربوط به سینماهای جهانی شد، این فیلم هم از فروش جهانیِ بیشتر بخت آن را دارد که رکوردزن باشد.

پ.ن: مربوط به پست قبل: پیش‌بینی اسکار 2010 از دیدگاه محمدرضا آزادی

مشترک فید وبلاگ شوید…

Advertisements

19 Responses to “اواتار، پرفروش‌ترین فیلم دنیا؟!”


  1. 1 هیوا ژانویه 7, 2010 در 10:39 ب.ظ.

    تا یه‌دونه دختر زنده مونده هیچ‌فیلمی نمی‌تونه بزنه رودستِ تایتانیک. بعدشم تورّم رو درنظر بگیر و آماری‌که نوشتی رو بعد از تورّم‌زدایی به‌قیمتِ واقعی حساب کن تا اوضاع روشن‌تر بشه.

    • 2 رضا.ب ژانویه 8, 2010 در 1:07 ق.ظ.

      اره خب تورم که تاثیر داره. مثلا همین تورم اگه محاسبه بشه، تایتانیک رو پرفروشترین فیلم نمیکنه.

      • 3 هیوا ژانویه 8, 2010 در 12:20 ب.ظ.

        ای زنده باشی! با حوصله‌تر که می‌گفتم، می‌شد این‌که با محاسبه‌ی نرخ تورّم، الان پرفروش‌ترین فیلمِ دنیا هنوز «بربادرفته»س.

      • 4 رضا.ب ژانویه 8, 2010 در 1:13 ب.ظ.

        دقیقا! البته تورم فک کنم برای این محاسبه نمیشه که ملاک تعیین کننده برای پرفروشترین، زمان حاضر در اون لحظست. چون تورم مربوط به بخشی از کل یک فروشه و المانهای دیگری هم تاثیرگذار و مهم هستند. و فکر میکنم به همین دلیل است که تورم مدنظر گرفته نمیشود.

  2. 5 مسعود ژانویه 7, 2010 در 11:44 ب.ظ.

    البته فکر نمی کنم اینقدرا هم تورم در اروپا زیاد باشه که بشه روی اون حساب باز کرد
    ولی تایتانیک برای ایرانیها یه فیلم خاطره انگیزه، فیلمی پر از شهوت، کلاس، و هر کی این فیلم را ندیده باشه جزو مسلموناست :پی
    به هر حال نظر من هم به دلیل کارگردان این فیلم و سبک تهیه فیلم، این امکان بسیار زیاد است که تایتانیک را پشت سر بگذارد
    بیشتر هم بلد نیستم :-؟؟

  3. 6 هیوا ژانویه 8, 2010 در 2:25 ب.ظ.

    خب ما درموردِ 2مفهومِ ساده‌ی اقتصادی حرف می‌زنیم: «قیمتِ اسمی» و «قیمتِ واقعی». قیمتِ اسمی قیمتِ حالِ حاضره که بدونِ محسابه‌ی تورّم درنظر گرفته می‌شه. قیمتِ واقعی، قیمتِ اسمی بعد از تعدیل و تورّم‌زدایی‌یه. مثلاً، به‌نظرت یک‌میلیونِ الان با یک‌میلیونِ سالِ 80 یا همین‌پارسال، ارزش‌شون یکی‌یه؟ مسلّماً خیر. پس اتفاقاً مهمّه که آمار فروشِ فیلم‌ها رو با نرخ واقعی محاسبه و مقایسه کنیم، چون درغیر این‌صورت، شما به‌من بگو چه‌جور باید بفهمیم مثلاً آمار فروش تایتانیک درسالِ 2000 با آواتار در 10سال بعد باید مقایسه بشه؟ (تایتانیک 2000 بود، درسته؟)

    • 7 رضا.ب ژانویه 8, 2010 در 2:35 ب.ظ.

      حرف شما درسته. اما همانطور که گفتم یکی از اِلمانهای قیمت تورمه. یعنی شرایط‌ها که فرق کرده تورم هم تغییر کرده. یعنی شرایطی قابل قبوله که شامل همه اِلمانها بشه. و مثلا درسته که هزارتومن الان با ده سال پیش یکی نیست. اما هزار تومن الان با هزار تومن اونوخت فرقش در کمیتشه فقط. وگرنه قدرت خرید همان است.
      تایتانیک در 97-98 اکران شد

      • 8 هیوا ژانویه 8, 2010 در 11:36 ب.ظ.

        جیگرم بیایم یه‌کم بیش‌تر روی این‌قضیه فکر کنیم: من و شما 10سال پیش با 1000 تومن مثلاً 5تا چیپس چی‌توز می‌خریدیم. الان به‌خاطرِ تورّم با 1000 تومن 3تا بیش‌تر نمی‌تونیم بخریم. پس «قدرتِ خریدِ» ما کم شده. حالا نگاه کنیم به‌مثالِ تایتانیک و آواتار:
        به‌قولِ شما 12-13سال پیش این‌فیلم خدادلار فروخت. مثلاً یه‌میلیارد. اون‌وَخ یه‌میلیاردشون با توجه به‌نرخِ تورّمِ نُرمالِ آمریکا (که چیزی بین 7-9درصده) مثلاً می‌شده مساویِ 1/1 میلیارد دلارِ الان. پس اگه آواتار تونست رکوردِ 1/1میلیارد رو بزنه تازه با تایتانیکِ اون‌سال یر به یر می‌شه.
        این تازه راهِ حلّ خیلی ساده‌ش بود. قضیه وقتی پیچیده‌تر می‌شه که به‌یاد بیاریم بخش عظیمی‌از فروش این‌فیلما مالِ خارج از آمریکاس (به‌ویژه اروپا و ژاپن). پس نرخ تورّم اون‌جاها (که با مالِ آمریکا توفیر داره) رو هم اگه توی قضیه دخالت بدیم، اوضاع جالب‌تر می‌شه.

      • 9 رضا.ب ژانویه 8, 2010 در 11:58 ب.ظ.

        شاید در بیان حرفم انحراف ایجاد شده. منظورم این بود که -البته در سیستم اقتصادی سالم- اگر مثلا شما ده سال پیش ماهیانه هزار دلار پول میگرفتی، و قدرت خرید «نسبی» رو داشتی، ولی الان شما مثلا ماهیانه هزاروپونصد دلار میگیری که باز هم همون قدرت خرید «نسبی» قبل رو داری. یعنی کمیتا تفاوت دارند و در ماهیت دخل و خرج -در صورتی که سیستم اقتصادی سالم باشد-، نباید فرق زیادی بکند. کلا اقتصاد سالم، میبایست همیشه «بالانس» داشته باشه.
        همین فیلم تایتانیک که مثال زدی، اگر بخواهند همین حالا بسازند شاید بیست تا سی میلیون دلار هزینه کمتری در ساخت کل فیلم داشته باشه. که مثلا خود کامرون میخواسته فیلم اوتار رو قبل از تایتانیک بسازه- سال 95- اما به دلیل هزینه ساخت بالای چهارصد میلیون دلار، بیخیالش میشه. یعنی میخوام بگم این «بالانس» چیزیست که اهمیت داره.
        کمیت، تغییر میکنه اما بالانس و قدرت خرید میباست در یک سیستم اقتصادی سالم حتما حفظ بشه.

  4. 10 محمدرضا آزادی ژانویه 9, 2010 در 12:01 ق.ظ.

    راستش شما باید تورم رو از علاقه به سینما جدا کنید و بدونید که مردم جهان سینما یکی از مهمترین تفریحات و علائقشان است و با و یا بدون تورم به اون می پردازند علت اینکه در ایران تماشاگر کم است هم فقدان سالن مناسب برای فیلم دیدنه و اگه ما هم سالنهایی حداقل مثل ترکیه یا کره جنوبی داشتیم فروشهامون بسیار بالاتر بود حداقل 100 برابر
    من میدونستم آواتار تا سومی بالا میاد و بسیار امیدوارم رکورد تایتانیک رو بشکنه چون حقشه و بسیار بهتر و بالاتر اونه
    امیدوارم کامرون همه اسکارارو درو کنه
    والسلام

    • 11 رضا.ب ژانویه 9, 2010 در 12:08 ق.ظ.

      درود بر تو.
      از اتفاق تورم روی توده تاثیر داره. چون اکثر مردم یک جامعه قشر متوسط‌اند و تاثیرش انکارناپذیره. در اوضاع بد اقتصاد در سطح جهان و گزارش‌هایی هم که منتشر میشه این مهم قابل رویته.
      در مورد سینماهای ایران، با حرفت اصلا موافق نیستم. چون‌که علت اصلی ضعف در ساختار و بنیه‌ی کم‌مایه و بی‌مایه‌ی فیلم‌های ایرانیه. یعنی حتی به‌نظرم نمیشه گفت «صنعت فیلم‌سازی» و من در این حد ضعیف میشمارمش. یعنی سالن‌ جزو مسائل کوچکی هستند که از دردِ ضعف فیلم‌ها، ضعیف باقی موندند.

  5. 12 هیوا ژانویه 9, 2010 در 12:20 ب.ظ.

    اقتصادِ سالم: قدیمیا می‌گفتن «»اگر» را با «مگر» کردند تزویج / از آن‌دو کودکی شد «کاشکی»نام»
    + والله بنده دلیلش رو نه در سالن‌های فوق‌پیشرفته‌مون می‌دونم نه فیلمای درخشان‌مون نه بی‌پولی خلق‌الله؛ من می‌گم بسوزه پدر عموزنجیرباف که باعث می‌شه ملّت از سالن‌های سینما صرفاً واسه کارهای منکراتی درپناهِ تاریکی استفاده کنن. ضمناً جا داره صلواتی بفرستیم واسه ارواح مطهّر مخترعین عزیز DVD، و تشکر کنیم از DVDفروشانِ معظّم و معزّز.

    • 13 رضا.ب ژانویه 9, 2010 در 12:32 ب.ظ.

      شعر بسی وصف حال بود.
      + :)) ارادت شما به DVDفروشان معظّم و معزّز شاهدش بودم. و اینجانب نیز به همین حد به‌شان ارادت دارم. که یک سینمای مجازی برای ما تو این عموزنجیرباف‌کَده درست کردند. دَمِ‌شان چاق…

  6. 14 علیرضا ژانویه 9, 2010 در 12:43 ب.ظ.

    … دلیل بحث شما رو نمیفهمم ! اصلا اینایی من میگم اسنادش موجوده ، شما سند های ما رو قبول نمیکنی میری سند های یه مشت شرکت صهیونیستی رو قبول میکنی ؟
    تفسیر : منظور نگارنده این است که اسنادی که ذیلا می آید میتواند به اختتام بحث کمک کند . شأنِ نزول » شرکت صهیونیستی » و امثالهم به سبب اهتمام تامی داشتن من باب ایجاد وجوه تشابه میان لحن تکلم حقیر و شخص شخیص ا.ن. میباشد .

    Adjusted for Ticket Price Inflation : با احتساب تورم

    http://boxofficemojo.com/alltime/adjusted.htm?adjust_yr=1910&p=.htm

    بدون احتساب تورم :

    http://www.boxofficemojo.com/alltime/world/

    فیلم مذکور ( آواتار ) در لیست فیلم های پرفروش بدون تورم ، دوم است و در لیست فیلم های پرفروش با احتساب تورم ، هشتاد و پنجم ! ارباب حلقه هایی که در لیست بدون تورم ، سوم شده ، در لیست با تورم ، پنجاهم است که یعنی موفق تر از آواتار بوده است . تایتانیکِ اول در لیست بدون تورم هم در لیست با تورم ، ششم است ! من باب مزاح عارض به این عرضم که شیرشاه هم رتبه 24 را در جدول با تورم دارد !
    من هم وقتی چشمانم به جمال کامِرونی آواتار آراسته شد ، یِک عدد حال به دنیای نَقّادی با پستم خواهم داد ! 😀

    چاکریم .

  7. 16 محمدرضا آزادی ژانویه 10, 2010 در 8:51 ب.ظ.

    راستش اینهمه بحث سر میزان تورم و فروش یک یا چند فیلم خاص چندان مهم به نظر نمیاد.هر فیلمی که از یک سقف فروش خاص بگذرد حتماً چیزی برای عرضه داشته و عنصر قابل قبولی تویش پیدا میشده وقتی فیلمی از اون سقف هم فراتر بره مسلماً فیلم مهمیه و قابل احترام.هر چند سالی یک پدیده پیدا میشود که هم مفهوم درستی دارد و هم ساختار خوبی که اونو به یک پدیده بدل کند.بعضی یک جریان ساز هم هستند یا با سبک و ساختارشون و یا با تکنیک و تکنولوژیشان.اونها تا یک ده سالی یک نوع جریان سینمایی راه میندازن.کامرون در جریان سازی یک استاد به تمام معناست و همین اون بینظیر می کنه.
    GOODBYE

    • 17 رضا.ب ژانویه 10, 2010 در 9:05 ب.ظ.

      خب بحث تورم، باید کارشناسی صحبت بشه. البته هیوا و علی‌رضا درست می‌گند منم خلافشون چیزی نگفتم. من گفتم ملاک فقط احتساب تورم نیست.
      با حرفت موافقم. کامرون از ترمیناتور 2 جریان‌ساز بوده تا الان. تایتانیک هم جریان‌ساز بود همانطور که به‌وضوح اوتار…

  8. 18 hamid مارس 1, 2010 در 2:49 ب.ظ.

    فیلمش واقعا محشر بود. هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ موضوعی واقعا هیچ ایرادی به فیلم نمیشه گرفت. اصلا هم مهم نیست که رکورد دار بشه یا نه؟ بگذریم از اینکه الان که من دارم این کامنت رو میذارم این فیلم رکورد تایتانیک رو زده.


  1. 1 اَوِتار و کامرون « رضا.ب 2 دنبالک در فوریه 6, 2010 در 12:06 ق.ظ.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s




مشترک فید شوید !

RSS گودر

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بالاترین امتیازها

آمار

  • 14,156 hits

لایک‌خور فید فیدبرنریم

به 1 مشترک دیگر بپیوندید


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: