مینیمال‌ها و وبلاگستان

تقریبا دو سه سالیست، وبلاگستان فارسی، شاهد رشد بی‌سابقه‌ی سبکی جدید در وبلاگنویسی بوده. که دهن به دهن چرخیده و دیگه الان رایج شده میگن وبلاگ‌ «مینیمال»ی. تعداد این وبلاگ‌ها هر روز در حال رشد بوده تا به امروز. رشد بسیار سریعی که وبلاگهایی با موضوعاتی نظیر آی‌تی، روزنوشت و دل‌نوشت که شاید مهمترین مطالب مورد توجه مخاطب وبلاگستان فارسی بوده رو تحت‌الشعاع قرار داده و به چالش جدی کشیده. بررسی این موضوع از این حیث اهمیت ویژه داره:
اینکه، اهمیت ناگهانی، مطالب کم‌خاصیت ولی جذاب که منجر به هدایت شدن وبلاگستان به سطح پایین‌تری از تولید مطالب مفید در سطوح مختلف اعمم از آی‌تی یا موارد خاص و غیره بشود، میتواند تهدید کننده فضای کلی وبلاگستان فارسی باشد.
اگر در نظر بگیریم، جدی‌ترین دنبال‌کنندگان وبلاگستان فارسی، همان گودریان هستند: که با لایک‌هایشان و شیر کردن‌هایشان و حتی کامنت و نت‌هایشان به نویسنده‌ای انگیزده میدهند یا دیگری رو بی‌انگیزه میکند، این خطرها و تهدیدها آنقدر در فضای گودر بارز جلوه می‌کند که در این سایت میشود به وضوح این مسئله رو حس کرد. همچنین به‌وضوح میشود دید، که چقدر مطالب چند کلمه‌ای گُل‌درشت توفیق خوانده شدن بیشتری پیدا میکنند حال آنکه در این حد حق‌اشان نبوده. همین انگیزه‌های مضاعف، باعث شده حجم انبوهی از این وبلاگ‌ها فضای گودر رو پر بکنه. رفته رفته با استقبال بیش از حد و به‌خصوص افزوده شدن لایک به گودر، موجبات پیدایش سلسله وبلاگ‌های گروهی رو پدید آورد. از جمله، مملکته داریم؟. که این وبلاگ با اینکه حتی پنج ماه هم از مدت شروعش نمیگذرد، توفیق کسب بهترین وبلاگ فارسی را(دویچه‌وله) یافته. وبلاگ‌های گروهی دیگری هستند که به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند(+). در گودر +100 لایک میخورند و اصلا با هر پستی یه موجی در گودر به‌راه می‌اندازند.
این‌ها، عامل‌هایی هستند که گرچه جذابند، ولی فضا را کم‌کم آلوده میکنند و میشود فرندفیدی که چت‌روم نبود ولی شد. و در واقع، آن فضای منحصر به فرد گودر، به فضایی میرسد که درصد زیادی از شیر فیدها صرف مطالب مینمال میشود و حق دیگر مطالب زایع میشه. و از آن حالتی که باید باشد، خارج میشه و دیگه با یه فیدریدر معمولی فرقی نمیکنه.
وبلاگنویسی در ایران، رتبه‌ی دهم در دنیا رو داره و با توجه روند رشد این پدیده(مینیمال‌)، نظریه زوالِ وبلاگ‌ها را بیشتر در مورد وبلاگستان فارسی تایید میکنه. که تازه، شخصی با نفوذ بالا بیاد و به‌راحتی این مسئله‌رو تایید کنه و ترویج کنه(+).

مشترک فید وبلاگ شوید…

14 Responses to “مینیمال‌ها و وبلاگستان”


  1. 1 قهوه و سیگار آوریل 17, 2010 در 4:07 ب.ظ.

    کاملا موافقم,به شخصه این وبلاگ هارو نمی خونم . حداقل اگر هم بخونم لایک نمیکنم مگر اینکه مطلب واقعا نابی باشه.فضای سبکی شده وبلاگستان.ممنون از نوشتت.

  2. 2 Masoud Kholghi آوریل 17, 2010 در 4:37 ب.ظ.

    ژانر کسایی که تو 30 تا مطلب شیر کرده خودشون 14 تاش مینیمال بوده :دی

  3. 3 ایمان آوریل 17, 2010 در 11:35 ب.ظ.

    نظرت رو کاملاً قبول دارم، اما به نظر من جلوگیری از پیشرفت این روند کار غیر ممکنی است و تازه پست های یک خطی لایک خور به بعضی از نویسنده ها مزه داده!!
    نکته دیگه ای که وجود داره مشکل خواننده هاس! اکثر کاربران گودر از جمله خودم روزانه حجم زیادی از مطالب را میخوانیم، در این میان اگر مطلبی طولانی باشه کمتر میخوانیم و در کل به مطالب کوتاه پرمغز اجتماعی و سیاسی اشتیاق بیشتری داریم.
    یک نکته دیگه هم موضوع «تیتر» هاست. مطلب بلندی که یک تیتر مناسب نداشته باشد شانس خوانده شدن در گودر را از دست می دهد. من خودم شخصاً ابتدا تیتر مطلب را میخوانم و اگر خوشم نیاد دیگه مطلب رو نگاه هم نمی کنم، که ممکنه حتی مطلب خیلی خوبی هم باشه!
    یک نکته مهم دیگه در مورد گودر، شیر شدن یک مطلب توسط یک شخص خاص هست. به طور مثال من تمام شیر شده های وحید آنلاین رو دنبال میکنم، در حالی که ممکنه شخص ایکس مطالب بهتری از وحید آنلاین شیر کنه که من کمتر توجهی به اون دارم و در اکثر مواقع آیتم هاش رو مارک آل از رید میکنم!!

  4. 5 mhmazidi آوریل 19, 2010 در 3:11 ق.ظ.

    خب تصور مي‌كنم لازم نباشه بگم با نظرتون موافق نيستم 🙂

    • 6 رضا.ب آوریل 19, 2010 در 11:16 ق.ظ.

      بله. خب اصولا موافق نبودن، «دلیل» می‌طلبه. بی‌دلیل موافق بودن یا مخالف بودن، قضاوت رو کورکورانه میکنه. حالا موافقت در فضای کلی نیاز به دلیل آوردن نداره. اما دلیل آوردن مخالفت در این‌جور بحث‌ها، به بحث کمک میکنه به نتیجه‌گیری سالمی برسه.

  5. 7 سینا آوریل 19, 2010 در 4:44 ب.ظ.

    چی بگم والا … موافقم شدید

  6. 8 علیرضا آوریل 20, 2010 در 9:26 ب.ظ.

    می‌شه گفت هم با نظرت موافقم و هم مخالف. مینیمال‌نویسی به‌خاطرِ این‌که باید حجمِ مطلبتو تا چند خط کاهِش بدی بسیار سخته و مهارتِ زیادی می‌طلبه، ولی کسی این‌رو نمی‌بینه و فکر می‌کنه با دوخط نوشتن همه‌چی تموم می‌شه، از طرفی فکر می‌کنم «گودریّون» مینیمال‌ها رو بیشتر می‌خونن تا مطالبِ طولانی رو، فلذا مینیمال‌ها – چه بد و چه خوب – خونده می‌شن و لایک می‌خورن. البته به فشرده سازیِ مطلب در حجم کم اشاره کردم، منظورم مینیمال‌هایی بود که می‌شُد تویِ پستِ بلندتری شرح و بسطشون داد. 😀 ، مثلا یه‌چیزی تو مایه‌هایِ اسپایدرمرد و یا افیون مثلا، ولی مینیمال‌هایِ تیکه‌انداز که توشون مینیمال‌هایِ جنسی هم فراوونه – چه جالب باشند و جدید و چه کپی‌شده- ارزش اون دسته‌ی دیگه از مینیمال‌ها و یا مطالبِ بلند رو ندارند. مطالبِ بلند هم معمولا مثلِ مینیمال‌ها رو به چرندی نمی‌گذارن یا اگه بگذارن سرعت و شتابشون خیلی کمتره، بلاخره آدم دو خط چرت بگه سخت‌تره یا دو صفحه؟
    از طرفی برایِ مطلبِ طولانی نوشتن یا مقاله‌نویسی، نیاز به مطالعه‌ی بیشتری هست تا مینیمال و نه خلاقیّت!

    • 9 رضا.ب آوریل 20, 2010 در 9:41 ب.ظ.

      خب چیزی که من گفتم، فراتر از ارزش‌گذاری و کیفیت‌سنجی‌ه. همانطور که تو پست گفتم، اشکالی که متوجه وبلاگستان هست، فراتر از ارزش مینمال‌هاست. قطعا مینیمال‌نویس‌های خیلی متبحری داره وبلاگستان که واقعا هنرمندانه مطالب روز رو منعکس میکنن. اما، این بیشتر خونده شدن‌ها، این بیشتر لایک‌خوردن‌ها، این بیشتر شیرشدن‌ها، حق زیادی از مابقی مطالب زایع میکنه. و روند به‌شدت رو به رشد این موضوع، خطر جدی رو برای وبلاگستان مهیا میکنه. تولید محتوا اگر به صفر نرسه، بسیار کم‌کیفیت‌تر میشه و الخ…

      • 10 علیرضا آوریل 21, 2010 در 3:51 ب.ظ.

        خُب مردِحسابی! تو که‌داری مثلِ علمایِ اقتصادِ اسلامی ایراد وارد می‌کنی که! یعنی مینیمال رو باید حذف کرد تا طولانی‌نویس‌ها خونده‌بِشن؟ من این‌طور فکر نمی‌کنم. مثلا من تمامیِ مطالبِ شخصی مثلِ کمانگیر رو می‌خونم و هیچ مینیمالی هم نمی‌تونه جلوشو بگیره! این دیگه به‌خودِ آدم بستگی داره که مینیمال‌هایِ خنک رو بخونه بهتره یا مطلبِ با ارزشی رو بخونه! البته‌من قبلا گفتم که گودری‌ها مینیمال بیشتر می‌خونن، مثلا فکر می‌کنم همین دکتر مزیدی که n هزار تا شخص و فید و غیره رو فالو می‌کنه، مینیمال‌ بخونه وقتش کمتر مصرف می‌شه! باید هم توجه داشته‌باشیم که تمامیِ وبلاگستانِ فارسی تویِ گودر خلاصه نمی‌شه و… خودمونیم، بیا اگه می‌تونیم… نابود که نه … اقلا کمترش کنیم، می‌تونیم؟ 😀

      • 11 رضا.ب آوریل 21, 2010 در 3:57 ب.ظ.

        🙂 اون فرمایش شما کاملا درسته. و چون بدیهی بود مطرحش نکردم. در مورد گودریون هم تو متن اشاره کردم که فرض میگیرم جدی‌ترین دنبال‌کننده‌گان وبلاگستان باشند ولی خب مسلم است که همه وبلاگستان نیست.
        در مورد کم‌کردن نمیدونم. من خیلی با خودم کلنجار رفتم. باور نمیکنی من الان دلم نمی‌اید حتی یه فید دیگه حذف کنم. اما الان باز هم 185 تا فید دنبال میکنم. شما برو اگه تونستی، من هم به الگوبرداری ازت کم‌اش میکنم.

  7. 12 محسن الف. جیم. آوریل 21, 2010 در 9:08 ب.ظ.

    همه جا شرایط همینطوریه. البته به نظر من هرکسی حقی داره به هر سبکی که دوست داره بنویسه. ولی این شکل از وبلاگنویسی با اینکه وبلاگ های خوبی هم درش هست کم کم داره به ابتذال کشیده میشه. دلیل عمده هم فکر کنم فقط برای خودنمایی و شناساندن نویسنده به بقیه هست.

    به نظر من یک وبلاگ مینیمال باید خط مشی داشته باشه. در این خط مشی باید محکم بنویسه. هرچیزی که به ذهن نویسنده میاد حتی اگر جذاب هم باشه حتما با ارزش نیست که نوشته بشه.
    همه چیز هم به خواننده بستگی داره. اگر یک مطلب از یک وبلاگ جالب باشه دلیل نمیشه که همیشه خوب بنویسه.

  8. 13 دایرکتوری وبلاگ های مینیمال آوریل 24, 2010 در 12:39 ب.ظ.

    سلام . اینجا میتونی دایرکتوری وبلاگ های مینیمال رو مشاهده کنی . موفق باشید

  9. 14 امیر آوریل 25, 2010 در 9:29 ب.ظ.

    تمایل به تبادل لینک با سایت شما را دارم در صورت موافقت بنده را بانام
    علمی,کتاب,مجله,مقاله,خبری,برنامه,جزوه,هک یا قسمتی از آن
    http://oonieknafar.blogfa.com
    لینک کرده سپس به من خبردهید تا شما را باچه نامی لینک کنم
    با تشکر ستوده


پاسخی بگذارید

مشترک فید شوید !

RSS گودر

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

توییتر

خطا: توییتر پاسخ نداد. خواهشمندیم چند دقیقه صبر کنید و این صفحه را بازآوری نمایید.

بالاترین امتیازها

آمار

  • 14,108 hits

لایک‌خور فید فیدبرنریم

به 1 مشترک دیگر بپیوندید


